Je to divný pocit.
Mám v ruce DVD, které je výsledkem téměř dvou lét práce a nemůžu říci, že bych z toho měl obzvláštní radost. Strašně rád bych všechno udělal mnohem lépe, profesionálněji, prostě tak, jak si to dílo pana Františka Víznera zaslouží. Možná se mi také nechce si přiznat, že dál už nic není, seznam je hotový, schválený a definitivní.
Základní katalog, pomůcka pro identifikaci Víznerova designového skla je prostě na světě.
Nebudu už se sebetrýznit a rozebírat co jsem měl udělat jinak, a co lépe, protože je na místě spíše poděkovat lidem, bez kterých by to nešlo vůbec.
Povím Vám tedy, jak to všechno vlastně vzniklo.
K panu Víznerovi jsem se poprvé dostal na podzim roku 2008 se svým kolegou a přítelem Marcusem Newhallem (www.sklounion.com). Marcus byl tehdy plný optimismu a hledal téma pro svoji další knihu a jeho volba padla na sklárnu Škrdlovice. Když uviděl rozsah škrdlovické produkce, začal se drbat ve vlasech a přiznal, že je to na nás přeci jenom velké sousto.
Napadlo ho „proč nezačít s panem Víznerem?“ jehož vliv na škrdlovickou tvorbu koncem 60tých a celá 70tá léta byl dominantní.
Naplánovali jsme si tedy hezky projekt, Marcus odletěl zpátky do Anglie a už se nikdy nevrátil. Kniha „Sklo union“, ačkoliv unikátní ve svém oboru, se prodávala pomalu a úplně jinak, než měl Marcus naplánováno a v důsledku toho se rozhodl na náš projekt „Vízner“ rezignovat. Zůstal jsem v tom sám a nemohl a ani nechtěl couvnout, protože jsem se už s panem Víznerem pustil do práce.
František Vízner přišel do Škrdlovic v roce 1967 a teprve na huti se začal seznamovat s technologií hutního skla. Škrdlovická sklovina tehdy nebyla nejkvalitnější, k modernizaci hutě došlo až za ředitelování pana Jaroslava Svobody počátkem 70tých let. Vízner neomylně ve šlépějích zakladatele sklárny pana Emanuela Beránka udělal z nouze ctnost:
Jsou ve skle bublinky? Dobrá využijme toho a přidejme jich mnohem víc!
Hned v roce 1968 vytvořil tak jeden z nejúspěšnějších škrdlovických vzorů všech dob – bublinatou vázu, kterou dnes přezdíváme „whirpool“. Motiv bublin se pak v mnoha variacích ve Víznerově škrdlovické tvorbě opakuje až do pozdních 80tých let, i když v té době už byla škrdlovická sklovina kvalitní. Ale nešlo vždy jen o bubliny.
František Vízner vytvořil pro škrdlovickou sklárnu na 350 realizovaných zaknihovaných a vyráběných vzorů, společně s vzory vytvořenými během sklářských symposií vyšplhá počet Víznerových škrdlovických kousků vysoko přes čtyři stovky. Kolik váz, mís či skleněných objektů František Vízner vyvzoroval a tyto návrhy neprošly \"Výtvarnou radou\", a nedostaly se do výroby, se už nikdy nedozvíme.
Rozhodnul jsem se, že zmapuji a zaznamenám alespoň to, co se skutečně vyrábělo. Zde bych se bez pomoci pana Víznera a jeho přátel stěží obešel. Troufám si tvrdit, že nikdo na světě nemá pohromadě všechny Víznerovi škrdlovické věci, a to včetně Maxima Velčovského, který toho má vážně trestuhodně mnoho. Velkou část škrdlovické vzorkovny vlastní ovšem Horácká galerie v Novém Městě na Moravě.
Díky laskavosti pana ředitele Dr. Chalupy a děvčat z Horácké galerie jsme počátkem května 2009 Víznerovo sklo, které galerie uchovává vyfotografovali, jak nejlépe jsme dovedli v polních podmínkách depozitáře. Byl to perný den, ze skla bylo třeba odstranit letité inventární nálepky, mírně omýt, znovu opatřit evidenčními popiskami a uložit zpět do regálu. Moje žena fotila, já nosil, děvčata omývala a polepovala a pan Vízner se seznamem v ruce to všechno řídil, aby se na něco nezapomenulo a mezi Víznery se nám nezamotal nějaký Paleček.
Pak už šlo jen o to, sklo přiřadit vzorům ze škrdlovických knih, porovnat s katalogy Skloexportu, Glasrevue, časopisem Domov a Tvar a v neposlední řadě s „Víznerovým seznamem“, pořídit fotky věcí, které Horácká galerie nevlastní, prostě vlastně už jen nudná rutina.
A teď to tu je, a já mám pocit, že jsem stále na začátku.
Ty věci na mě civí z obrazovky a já vím, že jsem jim a jejich tvůrci mnohé dlužen. Kolik jsem slyšel příběhů o vzniku té či které vázy nebo mísy a kolik jsem jich ještě neslyšel. Měl bych je někde zaznamenat, měl bych.
Rekapituluji 50 let tvůrčího života jednoho z nejlepších československých sklářů.
Jedním či dvěma DVD. Není to trochu málo?
Hora porodila myš.
Ale nešť, některé hory dávají jen kamení a když nic jiného, tak ta myš je moje.
Jindra Pařík 5.11. 2010
Pokud se rozhodnete můj web podpořit, kupujte databázi Františka Víznera zde:
http://aukro.cz/item1307274116_frantisek_vizner_skrdlovicke_sklo.html
Děkuji
Jindra