Adolf Matura aktivně zasáhnul do několika sklářských disciplín, znám je jako tvůrce broušeného a rytého skla, designér skla lisovaného, mezi Maturovi návrhy ovšem patří i souprava šálků s konvicí z varného skla.
Po absolvování Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném Brodě v oddělení rytého skla Ladislava Přenosila pokračoval Adolf Matura ve studiu Vysoké uměleckoprůmyslové školy v Praze v atelieru prof. Karla Šipla. Kvůli válečným událostem ukončil studium po dvouletém přerušení až v roce 1947. Koncem čtyřicátých let se Matura věnoval především uměleckořemeslnému zpracování, jako špičkový rytec spolupracoval s prof Ludvikou Smrčkovou a realizoval její návrhy rytého skla.
Od roku 1954 byl výtvarníkem v Ústředním výtvarném středisku pro průmysl skla a keramiky v Praze, které se v roce 1959 stalo součástí Ústavu bytové a oděvní kultury.
Na počátku své tvorby se věnoval návhům stolního a doplňkového skla tvarovaného foukáním i brusem, od roku 1960 pak i sklu lisovanému. V průběhu šedesátých let rovněž spolupracoval se sklárnou Moser,
pro kterou vytvořil řadu návrhů broušeného skla. Od poloviny let šedesátých se těžiště výtvarné tvorby Adolfa Matury přesouvá k sklu lisovanému, kterému zůstává věrný až do své smrti.
Adolf Matura byl významným funkcionářem Svazu československých výtvarných umělců, od roku 1959 až do své smrti byl předsedou Výtvarné rady pro lisované a obalové sklo koncernu Sklo Union (OBAS) v Teplicích, působil ve výtvarné radě podniku Crystalex (dříve Borské sklo)
v Novém Boru, byl i předsedou výtvarně technické komise podniku Lustry n.p. v Kamenickém Šenově. Jeho „funkcionářské“ působení hodnotí jeho současníci kladně zejména pro jeho význam pro rozvoj a propagaci lisovaného skla.