logo    Československé sklo  Czechoslovakian Glass  Mistři českého skla - Czech Glass Masters 

Obsah

  • OLD ARTICLES / Staré články
  • PRIVATE LIBRARY
  • PERSONAL ISSUES
  • blog LOLA

»

OLD ARTICLES / Staré články

2016 2015 2014 2013 - 1 2013 - 2 2012 01/2011 02/2011 03/2011 04/2011 05/2011 06/2011 07/2011 08/2011 09/2011 10/2011 11/2011 12/2011 01/2010 02/2010 03/2010 04/2010 05/2010 06/2010 07/2010 08/2010 09/2010 10/2010 11/2010 12/2010
Adolf Matura (* 30.3. 1921, + 14.1. 1979)

Adolf Matura aktivně zasáhnul do několika sklářských disciplín, znám je jako tvůrce broušeného a rytého skla, designér skla lisovaného, mezi Maturovi  návrhy ovšem patří i souprava šálků s konvicí z varného skla. 

Po absolvování Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném  Brodě v oddělení rytého skla Ladislava Přenosila pokračoval Adolf Matura  ve studiu Vysoké uměleckoprůmyslové školy v Praze v atelieru prof. Karla  Šipla. Kvůli válečným událostem ukončil studium po dvouletém přerušení  až v roce 1947. Koncem čtyřicátých let se Matura věnoval především  uměleckořemeslnému zpracování, jako špičkový rytec spolupracoval s  prof Ludvikou Smrčkovou a realizoval její návrhy rytého skla.

Od roku 1954 byl výtvarníkem v Ústředním výtvarném středisku pro  průmysl skla a keramiky v Praze, které se v roce 1959 stalo součástí  Ústavu bytové a oděvní kultury.

Na počátku své tvorby se věnoval návhům stolního a doplňkového skla  tvarovaného foukáním i brusem, od roku 1960 pak i sklu lisovanému.   V průběhu šedesátých let rovněž spolupracoval se sklárnou Moser,
pro kterou vytvořil řadu návrhů broušeného skla. Od poloviny let  šedesátých se těžiště výtvarné tvorby Adolfa Matury přesouvá k sklu  lisovanému, kterému zůstává věrný až do své smrti.

Adolf Matura byl významným funkcionářem Svazu československých  výtvarných umělců, od roku 1959 až do své smrti byl předsedou  Výtvarné rady pro lisované a obalové sklo koncernu Sklo Union (OBAS)  v Teplicích, působil ve výtvarné radě podniku Crystalex (dříve Borské sklo)
v Novém Boru, byl i předsedou výtvarně technické komise podniku  Lustry n.p. v Kamenickém Šenově. Jeho „funkcionářské“ působení hodnotí  jeho současníci kladně zejména pro jeho význam pro rozvoj a propagaci lisovaného skla.


Libochovice 1972 Rosice 1973 Rosice 1970 Libochovice 1977 Rudolfova huť 1970 Libochovice 1970


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

MjUxZ